سفارش تبلیغ
صبا ویژن

kasla

نظر

به ندرت فقط یک عامل تنها، برای آتش سوزی خودرو وجود دارد، حتی وقتی که یک محقق بتواند رد حادثه را تا نقطه شروع بگیرد. در بسیاری از مواقع ترکیب چند عامل باعث بروز آتش سوزی می‌شود: دلایل انسانی، مشکلات مکانیکی، و دلایل شیمیایی و همه این ها دست به دست هم می‌دهند تا یک وضعیت فوق العاده را خلق کنند. به بیان دیگر وقتی که یک ماشین آتش می‌گیرد، هر عامل دیگری می‌تواند شرایط را پیچیده تر کند. اگرچه دانستن اینکه این عوامل کدام هستند کمک بزرگی به راننده می‌کند، اما تضمینی برای اینکه اتفاقی نیفتد، نیستند. در این میان مهمترین جیزی که باید بدانید این است که وقتی ماشینی آتش می‌گیرد، مهم نیست چه چیزی باعث آن شده است، مهم این است که به سرعت هرچه تمام تر از ماشینتان خارج و از آن دور شوید. یک آتش سوزی کوچک در ماشین، کوچک باقی نخواهد ماند و با کمک عوامل دیگر این آتش سوزی بزرگتر و بدتر خواهد شد. به گفته اتحادیه ملی حفاظت از آتش (NFPA)، سهم آتش سوزی خودرو از کل آتش سوزی های گزارش شده، 20 درصد است؛ بنابراین ارزش آن را دارد که راه های کاهش ریسک آتش سوزی در خودرو را بدانیم. حال شمارش معکوسمان را در مورد 10 علت آتش سوزی در خودرو شروع می‌کنیم.

 

 

 

10: نقص در طراحی

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها 

 

نقص در طراحی به تنهایی نمی‌تواند عامل آتش گرفتن خود به خودی خودرو باشد، چون کلید روشن/ خاموشی وجود ندارد که خودرو را شعله ور کند. مشکلات طراحی شرایط را برای آتش سوزی مهیا می‌کنند، و گاها شرایط را به صورتی در می‌آورند که آتش سوزی اجتناب ناپذیر است. معمولا تولید کنندگان خودرو به این مشکلات قبل از آنکه فراگیر شوند، پی ‌می‌برند. آنها خودرو های مشکل دار را فرا می‌خوانند و مشکل را حل می‌کنند، چون هیچ خودروسازی دوست ندارد به سوزاندن مشتریانش معروف شود. مانند همه آتش سوزی های خودرو، طراحی غلط، مرحله اول شروع یک آتش سوزی است. همه اشتباهات طراحی منجر به آتش سوزی نمی شوند، اما برخی از آنها بروز آتش سوزی را محتمل تر می‌کنند.

 

 

 

9: تعمیرات ضعیف

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها 

 

خطای انسانی احتمالا نمی‌تواند دلیل مستقیم آتش سوزی خودروی شما باشد، اما اگر در مورد تعمیر ماشینتان شلخته و نامرتب باشید، ماشینتان تبدیل به وسیله ای خطرناک خواهد شد و در نتیجه ریسک آتش سوزی آن نیز آفزایش خواهد یافت. این مطلب کاملا صحیح است، فراموش کردن یا چشم پوشی کردن از تعمیر و نگهداری مناسب خودرویتان، به طور غیرمستقیم می‌تواند باعث یک آتش سوزی شدید شود. دلیلش این است که اگر شما قطعات شکسته، واشرها و آب بندهای چکه کننده و سیم کشی های مشکل دار را به حال خود رها کنید، خودروی شما تبدیل به محل مناسبی برای شروع یک آتش سوزی می‌شود. یک موتور با واشر سر سیلندر معیوب بیشتر در معرض ریخته شدن مایعات اشتعال زا بر روی آن است. سیم کشی ساییده شده بیشتر در معرض اتصال با مواد اشتعال زا است. بهتر است با بالا زدن کاپوت و انداختن نگاهی ساده به موتور از صحت عملکرد بخش های مختلف آن آگاه شوید.

 

 

 

8: تصادف

10 دلیل اصلی آتش سوزی در خودروها 

 

بسته به محل ضربه، تصادف خودرو می‌تواند باعث جرقه زدن و شروع یک آتش سوزی شود. نقاط شکست به خوبی طراحی شده اند، به نحوی که ورق فلزی ضربه حاصل از تصادف را جذب می‌کند و از نقاط حساس داخلی خطرناک، مانند موتور، باتری، و حتی باک بنزین حفاظت می‌کنند. اما در واقع، مانع خیلی زیادی وجود ندارد، بنابراین در ضربه های بسیار شدید امکان نشت و پاشیده شدن سوخت، همچنین حرارت و دود وجود دارد. و همانطور که می‌دانیم حرارت بالا و سوخت نشت کرده، شرایطی ایده آل را برای آتش سوزی به وجود می‌آورد. چون برای سرنشینان یک خودروی صدمه دیده تشخیص میزان و شدت صدمه امکان ندارد، پس بهتر است در صورت وقوع تصادف، هرچه سریعتر خودرو را ترک کنند.

منبع:1car